موسیقی کودک
موسیقی کودک
آهنگ آثار استاد روح الله خالقی (خاموش) 3

دانلود آلبوم آثار استاد روح الله خالقی (خاموش) 3

ای ایران ای مرز پرگهر
ای خاکت سرچشمه هنر
دور از تو اندیشه بدان
پاینده مانی تو جاودان
شعر حسین گل گلاب هیچگاه تا این حد ورد زبان خاص و عام نمی شد اگر روح الله خالقی «ای ایران» را نمی ساخت و ترانه شورانگیز میهن پرستانه را ماندگار نمی کرد؛ آهنگی که به سرود ملی مردمی ایران تبدیل شد.
روح الله خالقی شاگرد علینقی وزیری؛ از تاثیرگذارترین چهره های موسیقی ایران بود. در زمانه ای که رواج موسیقی اروپایی می رفت تا موسیقی ایرانی را به محاق براند، او و استادش تلاش بسیاری برای احیای سنت های موسیقایی کشور کردند. در وصف اهمیت روح الله خالقی در موسیقی ایران همین بس که سرود «ای ایران»، ساخته او عملا سرود ملی و مردمی ایران محسوب می شود.
در مجموعه «آثار استاد روح الله خالقی» که در چهار آلبوم توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شده، عبدالوهاب شهیدی و غلامحسین بنان؛ دو خواننده نامدار ایرانی با همراهی ارکستر ایرانی به اجرای آهنگ های استاد بزرگ موسیقی پرداخته و کوشیده اند، تا جایی که ممکن بوده به اصل آثار نوشته شده توسط روح الله خالقی وفادار باشند و قطعات را همان گونه اجرا کنند که او نت نویسی کرده است. هویت ایرانی و ترکیب موسیقی ایرانی با هارمونی غربی از خصوصیات اصلی آثار روح الله خالقی است که در این مجموعه آلبوم ها هم مشهود است.
آلبوم سوم این مجموعه که «خاموش» نام دارد، هشت قطعه به نام های «مستی عاشقان»، «رنگارنگ ماهور»، «نغمه های ماهور»، «خاموش»، «رنگ شور»، «شرقی شماره 2»، «رنگ ماهور» و «ای ایران» دارد که توسط غلامحسین بنان در دستگاه های چهارگاه، ماهور، راست پنجگاه، شور و دشتی با اشعاری از اسماعیل نواب صفا، رهی معیری، حافظ و حسین گل گلاب خوانده شده است. اجرای موسیقی را ارکستر گلها، ارکستری که روح الله خالقی سرپرست آن بود، و نیز ارکستر شماره یک رادیو انجام داده اند.

مجموعه تصاویر آلبوم
ناشر :موسسه فرهنگی هنری ماهورکد کتابخانه ملی:  ۷۳۶۱و
۱ نظر
  • hossein tavakoli
    hossein tavakoliپاسخگزارش
    ۳۰ آذر ۱۳۹۹
    بسیار زیبا و گوش کردنی هستند
      ۰ / ۲۰۰۰
      شما در حال گوش دادن به رادیو بیپ تونز هستید ...