موسیقی کودک
موسیقی کودک
آهنگ سه تار استاد ابوالحسن صبا

دانلود آلبوم سه تار استاد ابوالحسن صبا

اثری از: 

ابوالحسن صبا

آن مرد از خاندانی بزرگ و هنردوست بود، شاگرد بزرگترین استادان عصر خودش بود، از میرزا عبدالله و غلامحسین درویش گرفته تا علینقی وزیری. شاگردان بزرگی نیز پرورش داد، فرامرز پایور و حسن کسائی و غلامحسین بنان و داریوش صفوت و علی تجویدی و همایون خرم و حبیب الله بدیعی و فرهاد فخرالدینی و ... . موسیقی غرب را به خوبی می شناخت، در هنرهای دیگر، از خوشنویسی و نقاشی گرفته تا نجاری و ریخته گری و معرق کاری دستی داشت و حتی مدتی شاگرد کمال الملک بود. همه سازها را به چیره دستی می نواخت، اما در نواختن ویولن و سه تار استاد بود و این دو ساز را چنان می نواخت که هنوز مانند ندارد، و شیوه خاص نوازندگی اش و بدعت هایی که گذاشت، زبانزد خاص و عام است. نام آن مرد، ابوالحسن صبا بود.
آلبوم «سه تار استاد ابوالحسن صبا» شامل اجراهای استادانه او با این ساز است که در دستگاه های مختلف موسیقی دستگاهی ایرانی مثل ماهور، افشاری، شور و ابوعطا نواخته شده است. این آلبوم شش قطعه دارد و توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شده است.
آنچه امروز به عنوان مکتب اصیل سه تار نوازی می شناسیم، حاصل نوازندگی های ابوالحسن صبا با این ساز است. او گرچه در نوجوانی و اوایل جوانی نوازندگی این ساز را آموخت، اما چنان بااستعداد بود و چنان استادان متبحری داشت که در اجراهای ضبط شده اش از نوازندگی سه تار، که در حدود پنجاه سالگی اش صورت گرفت، هنوز اثرات تعالیم میرزا عبدالله و درویش خان بارز است.
در دو قطعه این آلبوم، حسین تهرانی با تنبک و آواز، استاد ابوالحسن صبا را همراهی کرده است. قطعه آخر آلبوم نیز شعرخوانی محمدحسین شهریار، شاعر پرآوازه و دوست صمیمی ابوالحسن صبا در یادبود اوست، مرثیه ای برای استاد درگذشته:
ای صبا با تو چه گفتند که خاموش شدی
چه شرابی به تو دادند که مدهوش شدی

مجموعه تصاویر آلبوم
ناشر :موسسه فرهنگی هنری ماهورکد کتابخانه ملی:  ۳۴۹۹و
    هنوز نظری به ثبت نرسیده‌است.
      شما در حال گوش دادن به رادیو بیپ تونز هستید ...