موسیقی کودک
موسیقی کودک
آهنگ ردیف آوازی دستگاه چهارگاه 1

دانلود آلبوم ردیف آوازی دستگاه چهارگاه 1

ساقیا بده جامی زان شراب روحانی
تا دمی برآسایم زین حجاب جسمانی
شعر معروف شیخ بهایی را اغلب با صدای علیرضا افتخاری شنیده ایم، اما حاتم عسگری فراهانی از آن برای آموزش آواز ایرانی بهره برده است، در آلبوم «ردیف آوازی دستگاه چهارگاه 1».
شاید بارها وقتی آواز ایرانی می شنوید، برایتان سوال پیش آمده باشد که سه گاه و چهارگاه و ماهور و شور و ... با هم چه فرقی دارند. شاید برای پاسخ به این سوال است که حاتم عسگری فراهانی، استاد آواز و دارنده نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد، به جمع آوری ردیف های آوازی ایرانی پرداخته است.
آخرین اثر او که موسسه فرهنگی هنری ماهور آن را منتشر کرده، با همراهی سه تارِ بهمن کاظمی به دستگاه چهارگاه می پردازد. «ردیف آوازی دستگاه چهارگاه» 21 قطعه دارد که نام آنها از گوشه های مختلف دستگاه چهارگاه برگرفته شده است: پیشاهنگ، کرشمه، مجلس آرا، جاوید، زابل، نرگس، شورانگیز، بسته نگار، رطل، مثنوی خسرو و ... . در این آهنگ ها، حاتم عسگری فراهانی ابیاتی از حافظ، سعدی، مولوی، نظامی، شیخ بهایی، سلمان ساوجی، عراقی، خواجوی کرمانی و فروغی بسطامی را می خواند.
آلبوم«ردیف آوازی دستگاه چهارگاه 1» منتخبی از 10 ساعت ردیف آوازی دستگاه چهارگاه است و چنان که در کاور آلبوم ذکر شده، یکی از محاسن آن این است که «در مقابل آنچه از دستگاه چهارگاه به روایت ردیف های شنیده شده، کاملا متفاوت و نو است و از تکرار گریزناپذیر تنگنای گستره ملودیک چهارگاه که یکنواختی تحریر و ملودی را به همراه دارد، مبرا است».
پیش از این آلبوم هایی در زمینه آموزش ردیف آوازی دستگاه شور و مثنوی در موسیقی دستگاهی ایران از حاتم عسگری فراهانی منتشر شده است. وی همچنین در آلبوم «مثنوی خوانی 2» در کنار هنرمندانی چون حسن کسایی، اکبر گلپایگانی، ایرج و ... به مثنوی خوانی پرداخته است.

مجموعه تصاویر آلبوم
ناشر :موسسه فرهنگی هنری ماهورکد کتابخانه ملی:  ۱۵۸۴۱و
    هنوز نظری به ثبت نرسیده‌است.
      شما در حال گوش دادن به رادیو بیپ تونز هستید ...