موسیقی کودک
موسیقی کودک

در تنگ الله اکبر شیراز، بالای تپه ای، زیر سایه درختی کهنسال و در میان سنگفرشی خلوت، شاعری آرمیده است که گرچه اصالتا کرمانی است، اما شیرازی ها او را بسیار گرامی می دارند. شاید از آن جهت که در میان دو شاعر پرآوازه شهرشان زیست: پس از سعدی، که مثل او بسیار سفر کرد و مدح سلاطین فارس را گفت، و پیش از حافظ، که مثل او در شیراز سکنی گزید و غزل های عارفانه سرود، تا آنجا که «نخل بند شاعران» و «خلاق المعانی» نامیدندش و تاثیر سبک و مضامین شاعرانه اش بر حافظ بر کسی پوشیده نیست.
اما درست به خاطر درخشش سعدی و حافظ، خواجو در ادب و هنر ایران، به ویژه موسیقی، مهجور ماند. حال آنکه از حیث وزن و ریتم و موسیقی اشعار، هیچ از شیخ اجل و خواجه شیراز کم ندارد. شاید برای یادآوری ارزش موسیقایی اشعار اوست که مجید حسین خانی پنجمین آلبوم خود را وقف اشعار خواجوی کرمانی کرده و «سبز آشیان»، پر از ترنم غزل های نغز اوست:
ای لبت باده فروش و دل من باده پرست
جانم از جام میِ عشق تو دیوانه و مست
آلبوم «سبز آشیان» با صدای مجید حسین خانی، هشت قطعه دارد که «تصنیف صاحبنظران»، «تصنیف مهر و ماه»، «سبز آشیان»، «تصنیف نوای جنگ»، «ساز و آواز بیات ترک»، «تصنیف آتش فام»، «سرو روان» و «تصنیف باده فروش» نام دارند.
آهنگسازی این آلبوم را مجید حسین خانی و حسین فاضل انجام داده اند و تنظیم قطعات نیز کار حسین فاضل است. علیرضا دریایی، کاوه کاووسیان، مسعود پوربخت، سهیل ریحانی، علیرضا اسحاقی، حسین فاضل، بهزاد رواقی و کریم قربانی با ویولن، ویولا، کمانچه، ویولنسل، تار، سنتور، سه تار، کنترباس، اُبوا، تنبک و فاگوت در آلبوم «سبز آشیان» به نوازندگی پرداخته اند.
«سبز آشیان» آلبومی به سبک موسقی ایرانی است که ارکستری شامل سازهای ایرانی و غربی در آن حضور دارد. فضای موسیقی کاملا ایرانی است و سازهای غربی نیز جز در برخی موارد، در راستای خلق فضا و ملودی ایرانی به کار رفته اند.

مجموعه تصاویر آلبوم
رایگاندانلود
ناشر :مجید حسین خانیکد کتابخانه ملی:  ۱۶۳۲۰و
    هنوز نظری به ثبت نرسیده‌است.
      شما در حال گوش دادن به رادیو بیپ تونز هستید ...