موسیقی کودک
موسیقی کودک
مرتضی حنانه

مرتضی حنانه

بیوگرافی مرتضی حنانه

مرتضی حنانه نام باشکوه و جاودانه ای است که تا موسیقی ایران هست، این نام نیز بر تارک آن می درخشد. 
آهنگساز، مولف و رهبر ارکستر و پیانیست شهیر ایرانی که آثار ماندگار او تا اکنون در حوزه آموزش موسیقی بسیار مثمر ثمر بوده است.
حنانه متولد 11 اسفند ماه 1301 در تهران است. پدرس مهندس محمد حنانه موسس دبیرستان ایرانشهر، مشوق او در زمینه یادگیری موسیقی بود و این تشویق باعث شد تا مرتضی حنانه راهی هنرستان موسیقی ملی شود.
حنانه از ۱۳۱۳ خورشیدی به مدت چهار سال در هنرستان عالی موسیقی زیر نظر غلام‌حسین ‌مین‌باشیان‌ اصول‌ نظری‌ و عملی ‌موسیقی‌ غربی را فراگرفت و همزمان‌ آموزش‌ فلوت‌ را نزد پیتر دولگف‌ آموخت. 
با شروع جنگ جهانی دوم و کشیده شدن آتش آن به ایران، هنرستان موسیقی تعطیل شد. اما حنانه با کمک علاقه‌مندان دیگر نظیر غلامحسین غریب و حسن شیروانی و فریدون فرزانه کنسرت‌هایی به طور آزاد در تالارهای انجمن‌های فرهنگی و هنری برپا نمود و پس از چندی با پیوستن پرویز محمود به این جمع در سال ۱۳۲۵ پایه ارکستر سمفونیک تهران گذاشته شد.
حنانه در ۱۳۲۱ خورشیدی موفق به اخذ دیپلم هنرستان عالی موسیقی شد. سپس با همکاری دوستان و رهبری پرویز محمود ارکستر سمفونیک تهران را تاسیس کردند.
مرتضی حنانه علاوه بر تدریس سازبندی در هنرستان عالی موسیقی به عضویت شورای عالی موسیقی رادیو ایران در آمد در این دوره وی توانست ارکستر سمفونیک رادیو ایران را به نام ارکستر فارابی پایه‌گذاری کند.
مرتضی حنانه در مرکز عالی موسیقی واتیکان به تحصیل پرداخت و در خصوص موسیقی مذهبی مقدس ایتالیا پژوهش كرد. در همین زمان موسیقی متن فیلم عروس دجله ساخته نصرت‌الله محتشم را ساخت. در زمان تحصیل در رم به همراه حسین سرشار و پروین زرین پور به کار دوبله فیلم‌های ایتالیایی به زبان فارسی پرداخت.

پس از فارغ‌التحصیلی در انستیتوی موسیقی واتیکان در سال ۱۳۴۰ به ایران بازگشت و با تشکیل ارکستر فارابی در سال ۱۳۴۱، طی هفت سال، حدود ۸۰ قطعه از آثار خود و سایر ­آهنگ‌سازان ایرانی را اجرا و در رادیو ضبط کرد.
او در ۱۳۴۵ خورشیدی از طرف رادیوی ایران و بنا به دعوت یونسکو به "تریبون انترناسیونال آهنگسازان رادیو و تلویزیون" اعزام شد و قطعاتی از ارتوریو یکی از ساخته های خود را اجرا کرد که از رادیوی ایرلند و سوئیس پخش شد.

آلبوم‌های مرتضی حنانه

    هنوز نظری به ثبت نرسیده‌است.
      شما در حال گوش دادن به رادیو بیپ تونز هستید ...