موسیقی کودک
موسیقی کودک
آهنگ سوگ (گزیده ای از موسیقی فولکلور سوگواری)

دانلود پادکست سوگ (گزیده ای از موسیقی فولکلور سوگواری)

اثری از: مسلم رسولی
از آلبوم: بوم

سُرنا، دُهل، نی، دمام... فرقی نمی کند ساز چه باشد؛ مهم، آن آواز سوگوارانه ای است که همراهی اش می کند و با شنیدنش، غمِ عالم را توی دلت می ریزند، مو بر تنت راست می شود و دلت می خواهد پا به پای عزاداران، اشک بریزی.
تا حالا محرم، اربعین، شب های احیا یا موقع سایر مراسم سوگواری در شهرهای کوچک یا روستاها بوده ای؟ اگر آری، می دانی «گزیده موسیقی فولکلور عزاداری» چه حرف می زنم. در آن جاها از نوحه های شناخته شده، از مداحان مشهور و شعرهای همه پسند و طبل و سنج و آمپلی فایر و سخنران و سایر بند و بساط عزاداری در شهرهای بزرگ خبری نیست. تنها چند نغمه و ملودی محزون، چند خط شعر و نوحه، با لهجه و گویش محلی یا بی آن، کافیست تا اشکت را در بیاورد. شعرها و ملودی هایی که قدمتشان از سنِ خیلی از ماها بیشتر است و گوشمان به آهنگشان آشنا، گرچه شاید حتی یک کلمه از آن را نفهمیم.
مجموعه «بوم» مسلم رسولی، تلاشی است برای جلوگیری از فراموش کردن موسیقی فولکلور ایرانی؛ موسیقیی که احساسات و عواطف، آرزوها، خیالات، رنج ها و امیدهای اهالی هر نقطه، با زبان و لهجه و گویش و ساز و آواز خاص آن منطقه در آن بازگو می شده است. اما با پررنگ شدن جریان های غربی موسیقی و سیطره موسیقی دستگاهی ایرانی، موسیقی محلی کم کم در خاطره ها دارد رنگ می بازد.
مسلم رسولی در «بوم»، موسیقی فولکلور را به زبان امروزی ترجمه کرده؛ آن را با موسیقی الکترونیک و المان های آن ترکیب کرده و نتیجه، ملودی هایی محلی با اجرایی امروزی است که شور و حال روستا و حال و هوای شهر، هر دو را با هم دارد.
میکس «سوگ (گزیده موسیقی فولکلور سوگواری)» مجموعه ای از ملودی های محلی مراسم عزاداری مناطق مختلف ایران است که مسلم رسولی آنها را با موسیقی الکترونیک ترکیب کرده است. به این ترتیب، گوش دادن به آن برای نسل جوان شهرنشین آسان شده و موجب آشنایی آنان با موسیقی محلی ایرانی می شود.

آخرین آهنگ های مسلم رسولی

https://beeptunes.salamcinama.ir/track/cover/7110dad0-4d9d-4e94-b3e8-1c4919179bc1.jpg

گلچهره مپرس (ریمیکس)

۰۳:۱۴
دانلود رایگاندانلود رایگان
    شما در حال گوش دادن به رادیو بیپ تونز هستید ...