موسیقی کودک
موسیقی کودک

«قدح چون دور ما باشد به هشیاران مجلس ده»، «ای مطرب جان چو دف به دست آمد»، «عاقلان خوشه چین از سر لیلی غافلند»، «بر خاک فکن قطره‌ ای از آب دو لعل»، «شراب شیره انگور خواهم»، «افسوس که صاحب نفسی پیدا نیست»، «اینجا نماز زنده دلان جز نیاز نیست»، «ای عجب دردی است دل را بس عجب»، «مرا یارا چنین بی ‌یار مگذار»، «نهان گشت کردار فرزانگان»... این بار دُور، دُور کیست؟ نوبت کدام شاعر است تا بیتی از او را مهدی امامی بخواند و «بزم دور» را گرم کند؟
آلبوم «بزم دور»، اثری به سبک موسیقی سنتی ایرانی است که آهنگسازی آن را سعید کردمافی و علی کاظمی انجام داده اند و آواز آن را مهدی امامی بر عهده داشته است. این آلبوم سه قطعه یا سه مجلس دارد و توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شده است. قطعات آن «قطعه وشنوک»، «تصنیف بازآ» و «تصنیف قدح» در دستگاه ها و گوشه های مختلف موسیقی دستگاهی ایران هستند. وجه اشتراک این سه قطعه، بیات ترک است.
ترانه های آلبوم «بزم دور» سروده عطار نیشابوری، ابوالقاسم فردوسی، ملک الشعرای بهار، خواجوی کرمانی، سعدی و مولانا هستند و سامر حبیبی، علی کاظمی، سعید کردمافی، سعید نایب محمدی‌ و فرید خردمند با کمانچه، تنبک و دایره، عود، سنتور و تار در این آلبوم به نوازندگی پرداخته اند.
بداهه سازی و توجه به امکانات فراموش شده موسیقی ایرانی، از جمله مقام، از ویژگی های «بزم دور» است. همچنین در تلفیق شعر و موسیقی تلاش شده از همه ابیات یک غزل استفاده نشود تا ساختارهای ریتمیک ملودی تکراری نشود. به جای آن، دو سه بیتی شعر از اوزان عروضی مختلف انتخاب شده تا تحرک ملودیک موسیقی افزایش یابد. بخش های ضربی و غیرضربی موسیقی در آلبوم «بزم دور» در هم تنیده شده اند و ساز و آواز نیز به عنوان یکی از ارکان مهم فرهنگ موسیقی دستگاهی، مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
از سعید کردمافی و علی کاظمی پیشتر آلبوم «بداهه سازی» منتشر شده است.

مجموعه تصاویر آلبوم
ناشر :موسسه فرهنگی هنری ماهورکد کتابخانه ملی:  ۱۵۹۱۱و
۱ نظر
  • Hamid Mohebi
    Hamid Mohebiپاسخگزارش
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۷
    حیف که آقای امامی کم کارند
      ۰ / ۲۰۰۰
      شما در حال گوش دادن به رادیو بیپ تونز هستید ...