موسیقی کودک
موسیقی کودک
ایرج بسطامی

ایرج بسطامی

بیوگرافی ایرج بسطامی

بیوگرافی ایرج بسطامی
ایرج بسطامی صدای کویر، صدای دلسوختگان و عاشقان موسیقی ایران، صدایی منحصر به فرد در پهنه آواز معاصر است. او که پیش از آنکه به روشنی شعله ور شود در برزخ زلزله بم برای همیشه خاموش شد.

زندگی شخصی
ایرج بسطامی یکم آذر ماه سال ۱۳۳۶ در شهرستان «بم» متولد شد. او در دامان خانواده ای هنردوست و هنرمند رشد پیدا کرد. اعضای خاندان پدری او جملگی دستی در آواز و موسیقی داشتند. استعداد ذاتی او و ظرفیت خوبی که برای احیای این استعداد در خانواده موجود بود باعث شد که او از 5 سالگی به موسیقی و آواز خواندن روی بیاورد. پدر ایرج نخستین معلم او بود و همچنین سالها ردیف موسیقی را به روش دوامی نزد عمویش یدالله بسطامی آموخت.
او در سن هفده سالگی در آزمون باربد رادیو کرمان مقام دوم را کسب کرد.
 حدود بیست سالگی و ورود به کلاس درس استاد محمدرضا شجریان نقطه عطفی در زندگی شخصی و هنری او شکل داد. او در زمره برترین شاگردان استاد شجریان است.
فوت برادر بسطامی که همواره مشوق او در راه هنر بود، تاثیر بسیار تلخی بر روحیه او گذاشت.

کارنامه هنری

نخستین گام های اجرای آواز را بسطامی در سال های نوجوانی در کنار پدر و عمو و شوهرخواهر خود برداشت که گروه موسیقی تشکیل دادند و در برنامه های زیادی از جمله رادیو تلویزیون و اردوهای رامسر اجرا می کردند. 
بسطامی پس از اخذ دیپلم، به تهران آمد و دوره عالی آواز را نزد استاد «محمدرضا شجریان» پیگیری کرد. او هر هفته مسیر طولانی بم به تهران را به عشق آموختن طی می کرد.

آشنایی بسطامی و مشکاتیان نیز به سالهای رفت و آمد بسطامی با خانواده شجریان برمی گردد. پس از آن همکاری مشکاتیان و بسطامی شکل گرفت که حاصل آن درخشان ترین آثار بسطامی ست. مشکاتیان صدای بسطامی را در کلاس های استاد شجریان شنیده بود و به این نتیحه رسیده بود که جای چنین صدایی در موسیقی کم است.
آلبوم های «افشاری مرکب»، «مژده بهار»، «افق مهر» و «وطن من» در این سالها به موسیقی ایران افزوده شدند.
کنسرت افشاری مرکب با استقبال بسیار زیاد مردم در ایران مواجه شد و بعد از آن در کشورهای زیادی نیز این کنسرت اجرا شد.
بسطامی در ارائه تحریرهای موسیقی دارای مهارت زیادی بود و در این زمینه از نوادر موسیقی سنتی محسوب می‌شد.
پس از همکاری های بسطامی و مشکاتیان، آهنگسازان ماهر زیادی نیز با همکاری کردند از جمله گروه دستان به سرپرستی حمید متبسم با آلبوم «بوی نوروز».
حسین پرنیا، حمید متبسم و کیوان ساکت نیز آثار زیبایی را با صدای بسطامی تصنیف کردند  که تصنیف «گل پونه ها» در آلبوم «رقص آشفته» ساخته پرنیا به یکی از مشهورترین تصانیف ایرانی مبدل شد و مردم کوی و برزن آن را به خاطر سپردند.

از دیگر آثار زیبای او آلبوم «موسم گل» است که به آهنگسازی و تنظیم محمدرضا درویشی ساخته شد و به بازخوانی آثار قمرالملوک وزیری پداخت.

آثار محبوب و شاخص

بسطامی در طول عمر هنری خود 11 آلبوم موسیقی منتشر کرد که به اذعان اهالی فن، اکثریت قریب به اتفاق آنها از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. خاصه آلبوم های «افشاری مرکب»، «بوی نوروز» و «وطن من». تصنیف «وطن من» از طرف یونسکو به عنوان سرود ملی یاد شده است.

 



 

آلبوم‌های ایرج بسطامی

۴ نظر
  • محمد مومن
    محمد مومنپاسخگزارش
    ۱۵ مهر ۱۳۹۷
    شرکت آواز بیستون آلبوم تصویری گل پونه ها 1 که تنها آلبوم تصویری استاد بسطامی هست را منتشر کرده و طبق تماسی که با آنها داشته ام اعلام کردند حاضر هستند این آلبوم را برای انتشار در اختیار بیپ تونز قرار دهند.لطفا این کار را پیگیری کنید تا مجموعه آثار استاد ایرج بسطامی تکمیل شود.ممنون از سایت وزین بیپ تونز و مدیر فرهیخته آن
    • beeptunes
      بیپ‌تونزپاسخگزارش
      ۱۶ مهر ۱۳۹۷
      این مورد پیگیری می شود. سپاس
      ۰ / ۲۰۰۰
    • محمد مومن
      محمد مومنپاسخگزارش
      ۱۴ مهر ۱۳۹۷
      طبق اعلام خانواده بسطامی شرکتها پول خواننده را به خانواده اش نمی دهند پس چرا باید دانلود قانونی انجام بدیم؟
      • beeptunes
        بیپ‌تونزپاسخگزارش
        ۱۵ مهر ۱۳۹۷
        دوست عزیز بیپ تونز با ناشران و صاحبان آثار هنرمند فقید جناب بسطامی قرارداد داشته و از نحوه ارتباط ناشران با خانواده ایشان، اطلاعی ندارد.
        ۰ / ۲۰۰۰
      • habib hp
        ۱۳ بهمن ۱۳۹۳
        روحش شاد ای کاش آثارش در زمان حیاتشان اینگونه مورد توجه قرار میگرفت و سودش به ایشان میرسید...
          ۰ / ۲۰۰۰
        • شریفی شریفی
          شریفی شریفیپاسخگزارش
          ۲۵ دی ۱۳۹۳
          لطفا بخش زندگی نامه را تصحیح کنید. قسمت پس از 7 سال (1378) باید تغییر کند به پس از 7 سال (1368). غیر از این تمنا دارم آخرین اثر منتشر شده باصدای شادروان بسطامی را نیز اگر مقدور است بر روی سایت قرار دهید. آلبوم تصویری کنسرت گروه همایون که روی جلد نوشته شده کنسرت گل پونه ها شماره 1. باتشکر
          • beeptunes
            بیپ‌تونزپاسخگزارش
            ۲۷ دی ۱۳۹۳
            دوست گرامی. ممنون از دقت و توجه شما. اصلاح شد. در صورت اجازه ناشر آلبوم مورد نظر شما نیز در سایت قرار داده خواهد شد.
            ۰ / ۲۰۰۰
            شما در حال گوش دادن به رادیو بیپ تونز هستید ...