«محمد معتمدی» متولد 2 مهر ماه 1357 در شهر کاشان است. او فراگیری آواز و همچنین ساز نی را به صورت خودآموز از همان سنین نوجوانی آغاز نمود. از سال 1376 شروع به فراگیری شیوه آوازی «سید حسین طاهرزاده» نزد «حمیدرضا نوربخش» نمود. او همچنین به سبب علاقهای که به مکتب آوازی اصفهان داشت به طور موازی به تمرین و الگوبرداری از آواز استادانی چون «تاج اصفهانی» و «ادیب خوانساری» پرداخت.
محمد معتمدی ورودی سال 1377 رشته کارگردانی در دانشکده صدا و سیماست.
او تاکنون با گروههای متعددی فعالیت داشته که از جمله آنها میتوان به گروه «خورشید»، همنوازان «شیدا»، «ارکستر ملی ایران»، گروه «همنوازان حصار» و گروه «همآوایان» اشاره کرد.
معتمدی درمورد همکاری خود با استاد لطفی گفته است: «فکر میکنم استاد لطفی صدای ضبط شده مرا در استودیویی که ایشان آلبوم وطنم ایران را ضبط میکردند، شنیده بودند؛ چون من هم در همان استودیو آلبوم صوفی را ضبط میکردم.
همان روزها بود که از دفتر ایشان به من زنگ زدند و گفتند استاد شما را خواستهاند. بنده نیز با اشتیاق خدمت استاد رفتم و پس از یک گفتگوی مفصل ایشان سازی از بالای سرشان برداشته و سه گاهی زدند و بعد از مدتی با اشارهای به من گفتند بخوان. من نیز آوازی خواندم. آن روز شاید نقطه عطفی در زندگی هنری من بود. زمانی که آواز تمام شد استاد ساز را زمین گذاشت و گفت شما از پنجشنبه سر تمرین گروه شیدا حاضر شوید.»
او در سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی رادیو دولتی فرانسه به عنوان موزیسین برگزیده سال انتخاب شد و جایزه فرانس موزیک ۲۰۱۳ را دریافت نموده است.
یکی از آثاری که باعث شد معتمدی در میان مردم بسیار شناخته شود اثر اپرای مولانا به آهنگسازی بهزاد عبدی و کارگردانی بهروز غریب پور است که معتمدی در این اثر نقش مولانا را ایفا می کند.
او تا کنون با آهنگسازان برجسته ای همکاری داشته است از جمله: استاد حسین علیزاده در آلبوم «عشقیم گَل»، استاد محمدرضا لطفی در آلبوم «وطنم ایران» و «ای عاشقان» و «سایه جان» و استاد مجید درخشانی در آلبوم «بودن و سرودن». و همچنین همکاری با جوانان آهنگساز: علی قمصری در آلبوم «بدرود با بدرود» و مهیار علیزاده در آلبوم «صبر کن».
صدای معتمدی در تیتراژ برخی فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی نیز مورد استقبال مخاطبان قرار کرفته است از جمله تیتراژ: «سیانور»، «خاک گرم» و «خط ویژه».
محمد معتمدی در طول فعالیت حرفه ای خود بارها از مافیای موسیقی در رسانه ها سخن گفته و اشاره های متعددی به دست های پشت پرده موسیقی ایران داشته است.