موسیقی کودک
موسیقی کودک
حسین سمندری

حسین سمندری

بیوگرافی حسین سمندری

غلام‌حسین سمندری زاده ۱۳۱۱ خورشیدی در باخرز، دوتار نواز چیره‌دست خراسان و از نوابغ موسیقی این خطه بود.
سمندری در خانواده‌ای متوسط در باخرز به دنیا آمد. از ۱۰ سالگی بود که به واسطه پدرش نواختن دوتار را آغاز کرد و در ۱۲ سالگی آن را به طور کامل آموخت.
پس از آن نیز به تدریج نزد استادان بزرگ موسیقی خراسان هم‌چون غلامرضا قوی تن آموزش دید و همراه با رشد هنری در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی حضور یافت و عنوان‌هایی را نیز به دست‌آورد. از حسین سمندری تنها یک آلبوم به نام «خون‌پاش و نغمه‌ریز» در سال ۱۳۸۰ از سوی موسسهٔ فرهنگی هنری ماه ریز مهر منتشر شد که یکی از پرفروش ترین آلبوم‌های موسیقی نواحی در ایران بوده است. وی سرانجام روز سوم فروردین ۱۳۹۱ در سن ۷۹ سالگی، درگذشت.

آلبوم‌های حسین سمندری

۱ نظر
  • مهدی ابراهیمی
    مهدی ابراهیمیپاسخگزارش
    ۵ دی ۱۳۹۲
    استاد غلامحسین سمندری که پنجشنبه 3 فروردین 1391 درگذشت و پیکرش در شهرستان باخرز خراسان به خاک سپرده شد، دو تار نواز برجسته‌ای بود که از دهه 50 خورشیدی شهرتش همه ایران را فراگرفت و حتی نام و هنرش به گوش هنرمندان بزرگ موسیقی جهان نیز رسید. به گزارش خبرآنلاین، پیش از آنکه شهرت این دو تار نواز بزرگ فراگیر شود، هم استانی‌هایش مسحور پنجه‌هایش شده بودند و قدرش را خوب می‌دانستند. در این میان، اهالی ادب خراسان که با موسیقی بومی و محلی موانست داشتند، بسیار پای هنرنمایی این نوازنده می‌نشستند و با او همراه می‌شدند. یکی از شاعران خراسان که آشنایی دیرپایی با زنده یاد سمندری داشت، مهدی اخوان ثالث بود که حدود 30 سال پیش شعری را در وصف هنرنمایی این دوتار نواز سرود. یاد و خاطره این دو بزرگ فرهنگ خراسان گرامی باد. قربان زخمه‌های تو، خون پاش و نغمه ریز سبز پری* است اینکه می‌زنی یا شتر خجو*؟ تو با دو سیم، محشر کبری به پا کنی شش تار خویش من شکنم یا نه؟ هان بگو از پنجه تو زخم جگر، خون دل چکان مضراب من برنجی و مومی است، سیم مو تو زیر آب می‌بری و می‌دهی به دشت دارد شتر خجوی تو حکم شتر گلو استاد بی‌نظیر، حسین سمندری پر از کدام چشمه و دریا کنی سبو؟ *«سبز پری» و «شترخجو» نام دو آهنگ موسیقی محلی منطقه شرق خراسان است منبا: http://khabaronline.ir/detail/...
      ۰ / ۲۰۰۰
      شما در حال گوش دادن به رادیو بیپ تونز هستید ...