شام غریبان سحر ندارد
رقیه امشب پدر ندارد
زینب عزیزان، امشب غریب است
صغری یتیم است، خبر ندارد
تنها صدای نوحه خوانی می آید، بی هیچ سازی، و موسیقی در صدای حزین نوحه خوان، تعزیه خوان، مداح و خواننده چنان به اوج می رسد که جای خالی ساز اصلا حس نمی شود. در زمانه ای که موسیقی مراسم عزاداری با افزودن انواع پیرایه ها و شگردها، از هر زمان دیگری دورتر از اصل خود شده، جهانگیر نصری اشرفی بقایای موسیقی اصیل مذهبی را در مجموعه «موسیقی مذهبی شیعیان ایران» گرد آورده تا دست کم آیندگان بدانند ریشه های موسیقی مذهبی ایران در کجا قرار داشته است.
مجموعه «موسیقی مذهبی شیعیان ایران» حاصل پژوهش هفت ساله جهانگیر نصری اشرفی درباره انواع موسیقی مذهبی در ایران است. در این مجموعه شاخص ترین نمونه های صوتی و الحان موسیقی مذهبی شیعیان گردآوری شده اند که در انتخاب آنها، دو اصل اصالت و قدمت مورد توجه قرار گرفته است. این مجموعه، نوعی مستندسازی پدیده ای است که به سرعت در حال دگرگونی است.
در جلد دوم این مجموعه با عنوان «تعزیه بومی»، 29 قطعه از لحن های تعزیه نواحی ایران آمده که ساختار هر یک از آنها تحت تاثیر موسیقی بومی ناحیه و فرهنگی جداگانه بوده و به همین دلیل، «بومی» نامیده شده است. این نمونه ها دربرگیرنده انواع لحن ها و آوازهای مجالس تعزیه شامل گوشه، مصرع، اشتلم، نوحه و ... است.
این مجموعه توسط تعدادی از تعزیه خوانان شاخص هرمزگان، مازندران، سمنان، آذربایجان، اصفهان، تهران، گیلان، بوشهر، بختیاری و افغانی شامل عباس رنجبریان، محمدرضا اسحاقی، ولی الله اکبری، سهراب سبحانی راد، عبدالحسین گل پرور، رحیم چاووشی، محمدحسین تقی زاده، عباس زمانی، حمزه حیدری، حسین دلاویز، یدالله اکبری، علی جان یوسفی، حاج مطلب صفاری، علی اکبر اسمی، اکبر یزدانی، حاج اسدالله قاسمی، هوشنگ صادقی، علی نظری و جمعی از زنان بوشهر اجرا شده است.