موسیقی کودک
موسیقی کودک
روح انگیز راهگانی

روح انگیز راهگانی

بیوگرافی روح انگیز راهگانی

« لحظه‌ای که پی بردم روزی از رشته ی زیبای زندگی بریده می شوم و به نیستی می پیوندم و معنای غم انگیز آن را درک کردم، این تصویر را در ذهنم نقاشی کردم که احساس و وجودم را به موسیقی و واژه‌ها تبدیل کنم چون این روش را زیباترین‌ نوع مومیایی می پندارم.»
روح انگیز راهگانی
آهنگساز، نوازنده ی پیانو، نویسنده و مترجم
سال 1332 از پدر و مادری کرد در مسجدسلیمان به دنیا آمد، پدرش کارمند شرکت نفت جنوب ( کنسرسیوم ) بود، پس از مدتی به اهواز مهاجرت کردند و سال 1349 رهسپار تهران شدند.

    راهگانی سال 1351 در رشته ی طبیعی دیپلم گرفت و به عنوان آموزگار در آموزش و پرورش مشغول به کار شد. سال 1355 به استخدام شرکت ملی نفت در آمد. سال 1361 ازدواج کرد و حاصل آن دو فرزند به نام های چکامه (نقاش، نویسنده) و چکاوک (آهنگساز، نوازنده ی پیانو) است.

   از ایشان تا کنون شش آلبوم موسیقی با عنوان های 1- یادگار(پیانو، 1368)، 2- به دیدار آفتاب(پیانو، ویولن و فلوت، 1370) 3- کوچ (پیانو، ویولن، فلوت، ابوا، کلارینت و سازهای کوبه ای، 1372)  4- چامه ها و چکامه ها( ارکستر زهی، 1373)،  5 - سایه روشن خیال( ارکستر و پیانو، 1376)  6- برکه ی مهتاب( پیانو، 1394) منتشر شده است.

  اَثار ایشان ثبت جهانی شدند و شش اَلبوم  ایشان در حال حاضر از 32 سایت  بین المللی و رادیو های مختلف جهانی 24 ساعت پخش می شود.

   ایشان همچنین دو سنفونی به نام های " اندوه تخت جمشید" و " شکوه پاسارگاد"، یک کنسرتو پیانو و یک کنسرتو ویولن، مجموعه ای از قطعه های پیانو به نام "تابلوهای یک نمایشگاه" و مجموعه ی ارکستری به نام "شب های کارون" و یک مجموعه آوازی با پیانو تصنیف کرده اند.

تعداد ی از اثار ایشان توصیفی هستند و با الهام از تابلوهای نقاشی «چکامه راهگانی» تصنیف شده اند به این دلیل گروهی او را«نقاش پیانو» لقب داده اند که دنیای رنگ را با صوت در می آمیزد و با کلاویه های پیانو طبیعت را نقاشی می کند و آنها راهمچون امواج دریا بر هم می لغزاند اما گروهی او را«شاعر پیانو» نامیده اند که با واژه ها در موسیقی بازی می کند و با پیانو شعر می سراید .

از راهگانی چند کتاب نیز منتشر شده است:
" تاریخ موسیقی جهان"، 1376 و " تاریخ موسیقی ایران"، 1377 با همکاری انتشارات پیشرو، " تاریخ نمایش، تآتر  و اسطوره در عصر باستان"، 1387 با همکاری انتشارات قطره، " آموزش پیانو " 1399 با همکاری انتشارات تصنیف به چاپ رسیده و کتاب " فرهنگ تفسیری موسیقی" ایشان در دست چاپ است.

   راهگانی  به دو زبان انگلیسی و فرانسه تسلط دارد و 31 عنوان کتاب تاریخی - پژوهشی، 1396، یک دایره المعارف، 1396 و کتاب پیتر و گرگ و بخش صوتی( با موسیقی پروکفیف) آن را، 1399، ترجمه کرده و با همکاری انتشارات های علمی، مهرآوید و دانو به چاپ رسیده اند.

    هنوز نظری به ثبت نرسیده‌است.
      شما در حال گوش دادن به رادیو بیپ تونز هستید ...