موسیقی کودک
موسیقی کودک
ایرج (حسین خواجه امیری)

ایرج (حسین خواجه امیری)

بیوگرافی ایرج (حسین خواجه امیری)

پهلوان آواز ایران حقی بزرگ بر موسیقی معاصر دارد. سبک آوازی ایرج خواجه امیری به نوعی یکی از موثرترین سبک های آواز در صد سال اخیر بر کاراکتر آوازی نسل بعد از خود است. او پدر خواننده موفق پاپ احسان خواجه امیری است.

 

زندگی شخصی

 

حسین خواجه امیری (ایرج) در تاریخ ۱۳۱۱/۱۰/۱۱ در خالدآباد نطنز در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد. پدربزرگش از خوانندگان بنام زمان ناصرالدین شاه بود. وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی به تهران رفته و در سال 1326 به مکتب استاد «ابوالحسن صبا» راه یافت. وی پس از مدتی به دانشکده افسری رفته و شبهای جمعه با ارکستر «محمد بهارلو» به اجرای برنامه میپرداخت. 

ایرج درباره کودکی اش گفته است: از هفت سالگی هنر موسیقی را از پدرم آموختم و علاقه مند شدم، در واقع پدرم نخستین معلم من بود. آن زمان در خالدآباد نطنز زندگی می کردیم و بعد از پایان تحصیلات ابتدایی به تهران آمدم و در دبیرستان نظام تحصیل کردم و در دانشکده افسری، افسر شدم اما بعدها تقاضای بازنشستگی داشتم چرا که هنر را بیش از شغلم دوست می دارم.

 

کارنامه هنری

 

ایرج در سال 1336 به برنامه گلها به مدیریت داوود پیرنیا ،راه میابد. نخستین برنامه او در رادیو گلها برنامه برگ سبز شماره 43 در دستگاه شور بود.

او در بیش از 200 برنامه گلها به اجرای آواز پرداخت.


او علاوه بر اجرای برنامه های مختلف رادیویی به اجرای ترانه و آواز برای فیلم‌های فارسی همت گماشت و بازیگران زیادی به لب‌خوانی ترانه های وی میپرداختند. اولین فیلمی که استاد ایرج در آن ترانه خواند فیلم «روزنه امید» است. خوانندگی او برای فیلم های سینمایی شهرت فراوانی برایش رقم زد. ایرج برای 105 فیلم فارسی خوانده است.

او برای فیلم ‏های فارسی ترانه می خواند و از همه بیشتر برای محمدعلی فردین، منوچهر وثوق و رضا بیک ایمانوردی خوانندگی کرد.

یکی از ماندگارترین اجراهایش ترانه‌ فیلم‌های میلیونرهای گرسنه و گنج قارون هستند.

 

ایرج خواجه امیری بیش از پانزده آلبوم موسیقی منتشر کرده است که از جمله می توان به : نیاز، پرنده، بزم عاشقان و قصه زندگی اشاره کرد.

ایرج خواننده پرآوازه موسیقی با هنرمندان زیادی مانند: پرویز یاحقی، اسدالله ملک، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، امیر ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، حسن کسایی، لطف الله مجد، علی تجویدی، رضا ورزنده، منصور صارمی، محمد موسوی، احمد عبادی، حسن ناهید، انوشیروان روحانی، همایون خرم، حبیب الله بدیعی و بسیاری از نوازندگان و خوانندگان دیگر همکاری داشته است.

ایرج از خواننده‌های صاحب سبک ایران است و صدایش از معدود صداهای شش دانگ است؛ صدایی که ارتفاع و حجم آن بسیار بالاست و خواننده امکان اجرای محدوده صوتی بالایی را در نت‌های بسیاری دارد که خوانندگان معمولی از پس آن بر نمی‌آیند

آلبوم‌های ایرج (حسین خواجه امیری)

تک آهنگ های ایرج (حسین خواجه امیری)

    هنوز نظری به ثبت نرسیده‌است.
      شما در حال گوش دادن به رادیو بیپ تونز هستید ...