موسیقی کودک
موسیقی کودک

مرغ حق خواند هر دم
در دل شب ای ماه
کز شب عاشق آه
چشم جهان خفته
عاشق خون گريد
شعر رهی معیری هیچگاه تا این حد ورد زبان خاص و عام نمی شد اگر موسی معروفی «مرغ شب» را نمی ساخت و روح الله خالقی این آهنگ را تنظیم و با ارکستر گلهای رادیو اجرا نمی کرد. بی سبب نیست که آلبوم چهارم مجموعه «آثار استاد روح الله خالقی» را به نام این آهنگ جاودانه نامیده اند: «مرغ شب».
روح الله خالقی شاگرد علینقی وزیری؛ از تاثیرگذارترین چهره های موسیقی ایران بود. در زمانه ای که رواج موسیقی اروپایی می رفت تا موسیقی ایرانی را به محاق براند، او و استادش تلاش بسیاری برای احیای سنت های موسیقایی کشور کردند. در وصف اهمیت روح الله خالقی در موسیقی ایران همین بس که سرود «ای ایران»، ساخته او عملا سرود ملی و مردمی ایران محسوب می شود.
در مجموعه «آثار استاد روح الله خالقی» که در چهار آلبوم منتشر شده، عبدالوهاب شهیدی و غلامحسین بنان؛ دو خواننده نامدار ایرانی با همراهی ارکستر ایرانی به اجرای آهنگ های استاد بزرگ موسیقی پرداخته و کوشیده اند، تا جایی که ممکن بوده به اصل آثار نوشته شده توسط روح الله خالقی وفادار باشند و قطعات را همان گونه اجرا کنند که او نت نویسی کرده است.
آلبوم چهارم این مجموعه که «مرغ شب» نام دارد، 11 قطعه به نام های «در کنار گلزار»، «رنگ پریچهر و پریزاد»، «رامیانی»، «نوای عروسی»، «مرغ شب»، «نوای نی»، «گریه کن»، «آهنگ بختیاری»، «چه شورها!»، «دو ترانه بختیاری» و «عشق سوزان» نام دارد که توسط غلامحسین بنان و عبدالوهاب شهیدی در دستگاه های نوا، بیات اصفهان، شور و دشتی با اشعاری از محمد محیط طباطبایی، رهی معیری، عارف قزوینی، تورج نگهبان و تعدادی اشعار محلی خوانده شده است. آهنگسازی قطعات را علینقی وزیری، درویش خان، موسی معروفی، مرتضی محجوبی و عارف قزوینی انجام داده و اجرای موسیقی را ارکستر گلها، ارکستری که روح الله خالقی سرپرست آن بود، انجام داده است.

مجموعه تصاویر آلبوم
ناشر :موسسه فرهنگی هنری ماهورکد کتابخانه ملی:  ۷۳۶۱و
    هنوز نظری به ثبت نرسیده‌است.
      شما در حال گوش دادن به رادیو بیپ تونز هستید ...