موسیقی کودک
موسیقی کودک
آهنگ موسیقی عرب‌های خوزستان (موسیقی نواحی ایران ۸۱)

دانلود آلبوم موسیقی عرب‌های خوزستان (موسیقی نواحی ایران ۸۱)

اثری از: 

محمود مشهودی

قیمت CD آلبوم در فروشگاه‌ها:۱۳۰,۰۰۰ ت قیمت فایل آلبوم در بیپ‌تونز:۱۰۴,۰۰۰ ت افزودن به سبد خرید

درباره‌ی این اثر، به قلم محمود مشهودی می‌خوانیم: «در ايران، بيشترين تراکم جمعيتیِ قومِ عرب واقع در جنوبِ غربی کشور، و مناطقِ مرکزی، غربی و جنوبیِ استان خوزستان است. قوم عربِ ساکنِ استان خوزستان را میتوان، بر اساس نوع زيست، معيشت و فرهنگ، به پنج دسته ی عربِ حَضْری (شهری)، رِيفی (روستايی)، بَدَوی (صحرانشين)، مِعدان (هورنشين) و جِبيلات (عرببختياری) تقسيم کرد.

به‌‏جز سه نوع موسيقیِ «حَضْری» (شهری)، موسيقیِ «شَعبی‏ ـ   رِيفی» (مردمی-روستايی) و موسيقیِ مردم‏‌پسند، گونههای ديگری نيز در ميان عرب‏‌های خوزستان رايج است. نقش موسيقی در مراسمِ شادمانی، رقص، حرکات حماسی، عزاداری، مذهبی و لالايی بسيار مهم و تعيينکننده است، ولی در فعاليتهايی مانند کارهای گروهی و انفرادی، مراسمِ آئينی، بازیهای‌ کودکانه، مراسمِ طنز و داستانخوانی، میتوان گفت، موسيقی در درجهی دومِ اهميت قرارمیگيرد؛ به‌‏صورتی که گاهی نيز اين دسته از مراسم بدون حضور موسيقی برگزار میشوند. 

نکتهی بسيار مهمی که بايد در فرهنگ و موسيقی اعرابِ خوزستان به آن توجه شود مستقل‏‌بودن بيشترِ مراسم و فعاليتهای فرهنگی‏- اجتماعیِ زنان و مردان از يکديگر است. از اين رو، کارگان(رپرتوآر) های موسيقی آنان کاملاً متفاوت با يکديگر اجرا می‏شود.»

مجموعه تصاویر آلبوم
    هنوز نظری به ثبت نرسیده‌است.
      شما در حال گوش دادن به رادیو بیپ تونز هستید ...