موسیقی کودک
موسیقی کودک

دو ویولن، یک ویولا و یک ویولنسل. می شود چهار تا، کوارتت. و چهار ساز زهی اصلی در کنار هم می شود کوارتت زهی. برای همین هرمز فرهت به سادگی نام آلبوم خود را که شامل سه کوارتت از اجرای این چهار ساز است، گذاشته «کوارتت زهی 1، 2 و 3».
هرمز فرهت که متولد تهران، درس خوانده آمریکا و ساکن ایرلند است، در ایران به اندازه پسرعمویش شاهین فرهت شناخته شده نیست؛ گرچه کتاب «مفهوم دستگاه در موسیقی ایرانی» که هرمز فرهت به عنوان پایان نامه دکترای خود در دانشگاه UCLA نوشت و توسط انتشارات دانشگاه کمبریج چاپ شد، یکی از مهمترین منابع موجود درباره موسیقی دستگاهی ایران است.
آلبوم «کوارتت زهی 1، 2 و 3» 11 قطعه دارد و از نظر فرم و هارمونی تحت تاثیر موسیقی کلاسیک قرار دارد، با این حال در بعضی قسمت ها به سمت موسیقی مدرن و معاصر حرکت کرده است.
کوارتت اول توسط کوارتت زهی سن پترزبورگ اجرا شده، یادگار دوران تحصیل هرمز فرهت در کالج میلز زیر نظر داریوس میو، آهنگساز فرانسوی است و جایزه آهنگسازی دانشگاه استانفورد را به خود تعلق داده است.
کوارتت دوم در زمان تدریس هرمز فرهت در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس ساخته شده و یکی از معدود آثار اوست که در آن از موسیقی ایرانی استفاده شده است.
کوارتت سوم مربوط به دوران بازگشت آهنگساز از آمریکا به ایران است، زمانی که نزد حسین صبا ونصرالله زرین پنجه سنتور و سه تار می آموخت. این کوارتت روایتگر دورانی پرفراز و نشیب در زندگی اوست که این تحولات در این کوارتت نمود یافته است.
کوارتت های دوم و سوم آلبوم «کوارتت زهی 1، 2 و 3» توسط کوارتت زهی اروند شامل نگار افاضل، امیر باورچی، بابک کوهستانی و آیدین احمدی نژاد اجرا شده است.
نام قطعات آلبوم از اصطلاحات موسیقایی برگرفته شده که برای تعیین نوع و سرعت ضرب به کار می روند؛ برای مثال آداژیو به معنای آرام و ملایم، آلگرو نسبتا سریع و پِرستو سریع است.

مجموعه تصاویر آلبوم
رایگاندانلود
ناشر :مؤسسه فرهنگی هنری راوی آذر کیمیاکد کتابخانه ملی:  ۱۶۱۹۲و
۱ نظر
  • نیکتا شریفی
    نیکتا شریفیپاسخگزارش
    ۲۴ امرداد ۱۳۹۴
    خیلی خیلی فوق العاده.خسته نباشید میگم به آقای فرهت.
      ۰ / ۲۰۰۰
      شما در حال گوش دادن به رادیو بیپ تونز هستید ...